Komplexiteten i handeln ökar med fler kanaler till kunden och fler flöden. Handelsföretag med både e-handel samt butiker står inför stora utmaningar i att möta kundernas krav. Det skall vara snabba leveranser, ett brett sortiment och gärna fri frakt och fria returer.
Från det tekniska hållet ställs krav på integrerade IT-system och möjligheterna med automation öppnar upp för nya effektiviseringar. För företagen krävs en tydlig linje i den strategiska inriktningen för att möta konkurrenterna och göra de rätta satsningarna.
Högre krav på logistiken i nya handeln
Omnikanalslösningar inom handeln ökar, vilket möjliggör en ”sömlös” upplevelse för kunden mellan e-handel och fysisk handel i butik. Exempelvis kan man beställa på nätet och hämta och returnera i butik, eller reservera i butik från nätet. Förändringarna innebär även att logistikflöden och lagringen påverkas, vilket gör att strategiska beslut måste tas.
Vår artikel är baserad på forskningsrapporten ”Lagerlogistik hos svenska handelsföretag – Trender, utmaningar och lösningar för omnikanal” av Norrman A., Kembro J. på Lunds Universitet (2019).
Ladda ner hela artikeln här
Se vilken strategi som passar er
Exempel på resultat.
Kontakta oss och se själv vilken strategi som passar er utifrån de olika faktorerna samt vilka förbättringar som är lämpligast att fokusera på. consulting@masystem.se
Testet är baserat på forskningsrapporten ”Lagerlogistik hos svenska handelsföretag – Trender, utmaningar och lösningar för omnikanal” av Norrman A., Kembro J. på Lunds Universitet (2019).