en-USsv-SE

Logistikens komplexitet i omnikanalhandel

Logistikens komplexitet i omnikanalhandel
Komplexiteten i handeln ökar med fler kanaler till kunden och fler flöden. Handelsföretag med både e-handel samt butiker står inför stora utmaningar i att möta kundernas krav. Det skall vara snabba leveranser, ett brett sortiment och gärna fri frakt och fria returer.

Från det tekniska hållet ställs krav på integrerade IT-system och möjligheterna med automation öppnar upp för nya effektiviseringar.  För företagen krävs en tydlig linje i den strategiska inriktningen för att möta konkurrenterna och göra de rätta satsningarna.

Högre krav på logistiken i nya handeln

Omnikanalslösningar inom handeln ökar, vilket möjliggör en ”sömlös” upplevelse för kunden mellan e-handel och fysisk handel i butik. Exempelvis kan man beställa på nätet och hämta och returnera i butik, eller reservera i butik från nätet. Förändringarna innebär även att logistikflöden och lagringen påverkas, vilket gör att strategiska beslut måste tas.

Vår artikel är baserad på forskningsrapporten ”Lagerlogistik hos svenska handelsföretag – Trender, utmaningar och lösningar för omnikanal” av Norrman A., Kembro J. på Lunds Universitet (2019).

Ladda ner hela artikeln här

Se vilken strategi som passar er

Skalfördel_Omnikanal...

Exempel på resultat.

Kontakta oss och se själv vilken strategi som passar er utifrån de olika faktorerna samt vilka förbättringar som är lämpligast att fokusera på. consulting@masystem.se

Testet är baserat på forskningsrapporten ”Lagerlogistik hos svenska handelsföretag – Trender, utmaningar och lösningar för omnikanal” av Norrman A., Kembro J. på Lunds Universitet (2019).