Dataspelsvärlden kommer under kommande år att erbjuda allt mer intressant input till andra områden än lek och spel.
Det kan handla om en rad olika tillämpningar för att lösa globala problem. Tillsammans med utvecklingen inom moln-teknologi öppnas kluster av människor som samarbetar online inom olika områden. Viktiga värdeord som är avgörande för den här utvecklingen är:
Nätverk – Samarbete – Öppenhet – Delaktighet – Gränslöshet
Online-spel-generationen
Många tror att dagens hundratals miljoner dataspelsintresserade, ”gamers”, är helt bortkopplade från världen, men i verkligheten ägnar de sig åt en sofistikerad form av kreativt samarbete. Online collaboration. Viktiga värderingar för den här gruppen av människor är att:
- Verka för att nå gemensamma mål
- Lita på att det gemensamma målet är just gemensamt
- Du måste ge något för att vinna något
- Du inte kan börja med att bara ta – då är du rökt
- Förändring måste gå fort – trögrörlighet finns inte
- Anpassningsförmåga i gruppen och gentemot mot omgivningen är viktig
Dataspel och online-spels-generationens påverkan på Supply Chain Management
Redan idag finns speltillämpningar inom Supply Chain Management, men framför allt som simuleringsstöd och i utbildningssyfte (exempelvis en mängd varianter av det s k ”Beer Game” och ett några år gammalt verktyg som nått framgång inom Sales & Operations Planning, S&OP, kallat ”The Fresh Connection”). Men frågan är om inte den nya spelgenerationen som växer upp och på sikt når beslutsfattande ställning kommer att ändra på den här bilden. Frågan är om inte online-spel-teknologin och koncepten kommer att bli en del av de nya molnbaserade Supply Chain Management-systemen som stödjer en helt ny typ av samarbete inom försörjningskedjor.
Strategiskt fönster
Hur lång tid har vi på oss, innan Online-spel-generationen sitter i beslutsfattande ställning? Kanske fem eller tio år. Det finns ett strategiskt fönster i marknaden, där de som redan har börjat erbjuda mjukvarustöd i molnet har en möjlighet att tänka nytt och förbereda sig för en utveckling som tar intryck av online-spel-generationens applikationer och beteenden. Bygg konkurrensfördelar redan nu. First Mover Advantage gäller fortfarande i högsta grad.
Utnyttja att många fortfarande sitter med en föråldrad bild av såväl metod som verktyg (IT-verktyg t ex) och möjligheter. Omfamna ny teknologi och de möjligheter den erbjuder i relation till nyckelorden ovan. Det är ”molnet” och den yngre generationens beteende som i stor utsträckning öppnar upp för dessa möjligheter.
Hans Berggren VD PipeChain