Logistikens komplexitet i omnikanalhandel
Komplexiteten i handeln ökar med fler kanaler till kunden och fler flöden. Handelsföretag med både e-handel samt butiker står inför stora utmaningar i att möta kundernas krav. Det skall vara snabba leveranser, ett brett sortiment och gärna fri frakt och fria returer. Från det tekniska hållet ställs krav på integrerade IT-system och möjligheterna med automation öppnar upp för nya effektiviseringar. För företagen krävs en tydlig linje i den strategiska inriktningen för att möta konkurrenterna och göra de rätta satsningarna.
Högre krav på logistiken i nya handeln
Omnikanalslösningar inom handeln ökar, vilket möjliggör en ”sömlös” upplevelse för kunden mellan e-handel och fysisk handel i butik. Exempelvis kan man beställa på nätet och hämta och returnera i butik, eller reservera i butik från nätet. Förändringarna innebär även att logistikflöden och lagringen påverkas, vilket gör att strategiska beslut måste tas.
Artikeln är baserad på forskningsrapporten ”Lagerlogistik hos svenska handelsföretag – Trender, utmaningar och lösningar för omnikanal” av Norrman A., Kembro J. på Lunds Universitet (2019).
Krav på logistiken i handeln:
- Kort leveranstid
- Låg kostnad
- Brett sortiment
- Hantering av returer
- Leverans till hemmet, paketutlämning eller hämta i butik
- Visibilitet och spårbarhet, så kunden kan följa ordern