en-USsv-SE

Lindes truckutbildning i framkant

Lindes truckutbildning i framkant
De i truckbranschen som träffat Ted Nilsson, utbildningsansvarig på Linde, vet att han är en trygg skåning, ofta med ett roat leende i mungipan.

De som mött honom i utbildningssammanhang vet också att han är en pragmatiker med ett tydligt mål: hans elever ska bli säkra, medvetna truckförare.  Den kvaliteten tummar han inte på. Även om han ibland går sina egna vägar.

För den som levererar utbildningsmaterial till Linde skulle Teds krav och noggrannhet kunna betyda att han är en besvärlig uppdragsgivare.

Det kanske han också är – men allra mest är han något av en drömkund för MA-system. Varför ska vi berätta här.

Först lite bakgrundsfakta: Lindes fyra instruktörer utbildar cirka 2000 elever årligen. Huvudinriktningen är föga förvånande truckar, men man kör också på lift-, kran- och ansvarsutbildningar.

När Ted började som instruktör för sju år sedan märkte han ganska omgående att det fanns problem i branschen.

- Det talades om att en truckkurs skulle vara fem dagar. Samtidigt fanns det inte en arbetsgivare som var beredd att släppa eleverna så länge, säger Ted och slår ut med armarna.

Under lång tid tampades han med problemet. Stångades med uppdragsgivare och försökte hitta lösningar som skulle bevara kvaliteten, samtidigt som de mötte kraven från beställarna. Det var inte lätt. Inte förrän han hittade ett nytt sätt att arrangera kurserna:

- Vi började med eTruck och det blev vår räddning. I ett slag kunde vi leverera rätt kunskap till rätt pris, samtidigt som vi fick tid över.

Ett upplägg som sparar tid och resurser för alla

Det upplägg Ted har drivit igenom innebär att eleverna får ungefär två veckor på sig att gå igenom eTruck på egen hand. Man använder tider med lägre beläggning på jobbet, vilket betyder att frånvaron för utbildning i stort sett försvinner – en stor vinst för beställaren. Sedan samlas man för genomgång och praktik.

- Ett par dagar före praktiken kontrollerar vi att eleverna är färdiga med eTruck. Oftast är det en eller ett par man behöver påminna. Då får de ändan ur vagnen och kommer igång.

Vid samlingen börjar Ted med att säkerställa att alla verkligen klarat teorin. Under en till två timmar går han också igenom några viktiga punkter ur Arbetsmiljölagen och interna regler på företaget. Eleverna ska veta vilka regler som gäller.

Även om det är någon i gruppen som inte gjort klart eTruck, får han eller hon ändå delta i praktikundervisningen. Men Ted gör klart att inget truckkort delas ut förrän man visat att man klarar teoriprovet. Det respekteras. Den som kanske inbillat sig att det skulle gå att glida igenom utbildningen, inser att så inte är fallet.

Att eleverna efter avslutad kurs är nöjda med eTruck märks tydligt

- Det är en bra story, säger Ted. Eleverna fastnar och får ett intresse att fortsätta. De vill veta hur det går – samtidigt som de lär sig truckteorin. När de kommer till mig för praktik märker jag att de lärt sig. Det är suveränt!

För Ted själv har upplägget betytt att han sparar mycket tid. Han behöver inte längre tänka på detaljer som att bildprojektorn fungerar eller hålla reda på hur många böcker han har hemma, beställa nya och distribuera dem. Det räcker med att skicka ut lösenorden och sedan följa upp resultatet online.

Det blir inte sämre för honom att han nu kan erbjuda eTruck på engelska. Flera av hans elever som inte haft svenska som förstaspråk, har föredragit den engelska versionen.

Att sen beställarna är belåtna kanske säger sig självt. De får en effektivare utbildning med mindre frånvaro från ordinarie verksamhet. Till rätt pris, dessutom.

- Jag tror faktiskt att eTruck har betytt en ypperlig chans att rensa bort en hel del  ”wienerbrödskurser”*. De har inte alls samma konkurrensfördel längre.

Absolut kontroll över hela kursadministrationen

En annan aspekt som brukar drabba mindre seriösa utbildare, är att de inte klarar ut att hålla ordning på registren. En truckförare som tappar bort sitt truckkort har ingen att vända sig till för att få ett nytt. För Ted Nilsson och hans kolleger på Linde är det inget problem.

- Det har det väl aldrig varit, men sen vi började använda ePort har vi absolut koll. Det är så skönt!, utbrister Ted med visst eftertryck.

ePort, för den som inte känner till det, är MA-systems tjänst för att ta hand om hela kursadministrationen, från planering och inbjudningar, till betygssättning och registerhållning. 

Tidigare använde Ted olika excel-register för att hålla ordning. De betydde en hel del arbete, eftersom han till exempel tvingades kopiera elev-information från ett dokument och klistra in till ett annat för att kunna skriva ut utbildningsbevis i kortskrivaren. Offerter, orderbekräftelser och inbjudningar fick hanteras i ytterligare andra olika format.

- Sen sommaren 2016 när vi började använda ePort har vi allt samlat. Från det att vi startade, behövdes en timme för att förstå hur det fungerar. Sen var vi alla igång. Det är verkligen helt suveränt, avslutar Ted.

Nu kanske det är lätt att förstå varför han är en av MA-systems drömkunder?

*”Wienerbrödskurser” är ett uttryck som syftar på den sorts oseriösa snabbkurser som inte är längre än en fika och lite till.